Toots & The Maytals & my všichni jsme byli jeho děti na Žízníkově 2010

[· 10.7.2010 · autor: koudelka · ilustrace: regenerator/koudelka ·]

Reportáž z festivalu Real Beat – Reggae Ethnic Session 2010

V Žízníkově již tradičně hafec lidí, Real Beat 2010.
Koláž z plakátů na axe Mungo's Hifi, Real Beat 2010.
Sběračovo poklidné odpoledne, Real Beat 2010.
Equal-I-zer, Real Beat 2010.
Hardware systému Forward March Posse, Real Beat 2010.
Mungo's HiFi z Anglie, Real Beat 2010.

Toots držel mikrofon proklatě nízko a pronikal hluboko. Zvěstoval všeobjímající lásku a všechny nás objal svou hudbou, pohoupal nás na kolenou jako vnoučata. Zpíval při tom písničky svého mládí, které stejně jako on ani trochu nezestárly. Velmi nadčasovou se ukazuje například píseň amerického barda Johna Denvera z roku 1970 „Country Road Take Me Home“, česky „Veď mě dál, cesto má“. Toots ji vydal na singlu v roce 1973 a nebyla to jeho první odbočka na country cestu… další byla velice povedená spolupráce s Willie Nelsonem, americkým country zpěvákem a konopným aktivistou. Toots & The Maytals mi „Cestou“ připomněli něco, co mi už delší dobu vrtá hlavou… co aby si takhle v Čechách reggae podalo ruku s folk&country scénou?
Já vím, spoustě lidí to asi bude znít šíleně, a představa toho jet na Uragány na folkový festival je pro řadu rastamanů nemyslitelná, jenže mně opravdu přijde, že folk&country má v Čechách k reggae podezřele blízko. Občas na Meetingu nebo na Žízníkově najednou flashback a jsem na Svojšickém slunovratu a kamarádi a kamarádky kolem mají ustřižené džíny a batikované rozevláté šaty a drží ruce nad hlavou a v nich jim hoří malé plamínky… jo aha, to jsou svíčky! Je to SVĚTLO PRO SVĚT, které na RealBeatu 2010 zazáří, těsně než Toots & The Maytals nastoupí na pódium. Krátce před tím organizátoři vyzvou lidi, ať ze svých mobilních telefonů pošlou DMS s příspěvkem stejnojmenné organizaci, která pomáhá zlepšovat zdravotní péči o nevidomé v Etiopii. A tak zahoří stovky svíček z včelího vosku, moře lidí pod pódiem se promění v oblohu posetou hvězdami. Je to magická chvíle s Toots & The Maytals, takový krátký okamžik… that short moment.

Kavárna měla bohatou nabídku, Real Beat 2010.
Originální design BOB a batiky z Indonézie, Real Beat 2010.
Kočičky, muminci a bodypainting ve stylu Heart-Art, Real Beat 2010.
Princezna Jasmína ze Mlejna, Real Beat 2010.
Equal-I-zer potkáte solidně rozjetý i přes den, Real Beat 2010.

A možná právě o takovém momentu zpívá ve své písni „That Moment“ česká kapela Nebiba, která přes strastiplnou cestu z Prahy do České Lípy dokázala v pátek na live stage rozfoukat svůj cool vánek a příjemně nás osvěžit. Bubeník Mort to tam sázel s nekompromisní razancí a současně vyzařoval klid, takže si všechno brzy sedlo a stres z dopravy a horko a nervozita byly na tu krátkou chvíli zapomenuty. Díky, Nebibo! Jinak Nebiba měla celkem štěstí, že hrála až po páté hodině večer, protože na pódiu už byl tou dobou stín. To Homebwoyrasta se den nato pořádně zapotili. Začínali totiž už v půl třetí odpoledne jako první kapela line-upu, a v půl třetí odpoledne byla ještě v přední části pódia pěkná výheň. Homebwoyové vystoupili na RB coby vítězové českého kola soutěže European Reggae Contest a jako takoví se chystají 25. a 26. srpna na festival Rototom Sunsplash do Španělska, kde proběhne finále.

Princ Ajar z Nebiby, Real Beat 2010.
Nebiba, Real Beat 2010.
Zdeňka Vaňurová a.k.a Sista Tandega z Nebiby, Real Beat 2010.
Někteří fanoušci se tváří přísně, jiní jsou veselí, Real Beat 2010.
Broňa Vagenknecht (Nebiba) a jeho pokerová tvář, Real Beat 2010.

Na RealBeatu ale vystoupilo víc výborných uskupení. Kvalita většiny z nich byla poměrně vysoká, takže záleželo spíše na osobním vkusu. Hip-hop se letos nekonal, zato ska udrželo snadno dobyté pozice. Tentokrát mu budiž připsáno ke cti, že ve dvou případech znělo vážně skvěle. Parádní ska vystřihl samozřejmě Toots s The Maytals; překvapením ale bylo, že ska umějí zahrát i Solid Vibez!! Tedy, ne že by k němu snad inklinoval Mr. Cocoman, he he, ten se zuby nehty drží dancehallu. Fakt solidní ska zahráli Solid Vibez v pátek pozdě večer s Generalem Levym (UK) – jednu písničku, velice zábavnou, velice pěkně usazenou. Levy se Solid Vibez u mě nejenom díky tomu překonali hezounky z T.O.K. Solid Vibez jsou totiž úplní hudební supermani a já je vážně žeru. Žasnu nad jejich schopností a vysokou tolerancí při spolupráci, a teď nechme – prosím – stranou Generala Levyho. A nechme vlastně stranou i znalce dodávek Mr. Rolla, Missy M. a další. Já před Solid Vibez smekám proto, že se ještě nezbláznili ze spolupráce s tím strašným Mad Coffinem z Valmezu. Podle mě je Mad Coffin obyčejný mačo blbec nebo zakomplexovaný nebo obojí, protože jinak si nedovedu vysvětlit ty jeho ubohé sexistické narážky, pussy sem pussy tam, já ti ho tam našroubuju, tight pussy, gonna have a hardcore fuckin tonight atd. Další možností je, že Mad Coffin prostě jen opakuje, co slyšel jinde, a je mu šumák, co říká. Zjevně uvěřil, že bez pussy už to není dancehall. Jo, je to náš malý rude boy z Valmezu, kde je zřejmě situace dost na pováženou; možná že tamní mládež podvědomě neguje trend vzorných hochů v námořnických oblečcích, těžko říct.
Jinak Mr. Cocoman to jistě myslí s těmi spolupracemi dobře, ale nic se nemá přehánět. Bylo by fajn moci si od něj poslechnout zase nějaké nové písně, protože písničku tu on udělat umí, opravdovou s textem a s refrénem a se skutečným obsahem, prostě písničku. Ráda si s Mr. Cocomanem při koncertech zpívám a myslím si, že klidně zase může dát prostor sám sobě, svému hlasu a nezaměnitelnému projevu v českém jazyce. Toho si na něm velmi cením a chtěla bych je slyšet ve vyzrálejší podobě.

Dívčí gangy byly na Žízníkově častým úkazem, Real Beat 2010.
Korálky pro všechny hipíky, Real Beat 2010.
Nedaleko byl velmi osvěžující rybník, Real Beat 2010.
Oldschool vozidlo RULEZZ, Real Beat 2010.
Pohoda v kempu, Real Beat 2010.
Jednička mezi obytnými přívěsy, Real Beat 2010.

Když už je řeč o těch Cocomanových projektech, zajímavým počinem je jeho produkce desky „Času je málo“ kapely Švihadlo. Některé písničky z tohoto LP zazněly i na Real Beatu, třeba „V síti“, kterou zpívá perkusistka Maruška Šturmová. Švihadlo je fenomén, jediná opravdová stálice české reggae scény. Nikdy nezklame, vždy potěší. Trvá už od roku 1983, kdy si ještě říkali Nouzový východ a hráli punk křísnutý novou vlnou. Příklon k reggae u nich nastal záhy, v roce 1984. Historie téhle skvělé kapely je velmi zajímavá částečně i proto, že zasahuje ještě do komunistické éry. Švihadlo odehraje neuvěřitelné množství koncertů a na svém profilu na bandzone má neuvěřitelných 169 stránek fanoušků. Někdo by si řekl, že nejde o zásluhy, ale ono opravdu nejde o zásluhy. Jde jen o to zůstat věrný tomu, co člověk dělá, stát si za svou pravdou, jak kdysi zpívali Spirituál kvintet. Švihadlo toto kritérium splňuje beze zbytku. Kromě toho, že si za svou pravdou stojí, je ta pravda i doopravdy jeho. Jasně, v reggae se na originalitu zase tolik nehledí – riddimy kolují mezi hudebníky jako jointy – , ale když nějaká kapela vytvoří vlastní hudbu (riddimy), vlastní styl a víc než dvacet let dělá smysluplné písničky, které si může zpívat každý Venca, pak se stává fenoménem.

Jirka Charypar ze Švihadla, Real Beat 2010.
Maruška Šturmová a Švihadlo, Real Beat 2010.
Petr Šturma, zakládající člen Švihadla, Real Beat 2010.
Solid Vibez a Mr. Roll, Real Beat 2010.
General Levy z Velké Británie, Real Beat 2010.
Jamajští hezounci T.O.K, Real Beat 2010.
Jamajští hezounci T.O.K a česká dancehall queen, Real Beat 2010.

V již zmiňované historii kapely Švihadlo figuruje jedna postava, kterou zde musím také zmínit, přestože je tenhle report zaměřený spíše na kapely. Tou postavou je Karel Ctibor a.k.a DJ Kaya (který nás má rád). DJ Kaya a Swamp Safari dostal/i na RealBeatu prostor ve stanu Radio 1 Dancehall Yard v sobotu od 15 do 17 hodin a plně ho využil/i. Věděla jsem, že DJ Kaya pouští desky, ale neměla jsem sebemenší ponětí, že i zpívá. Opravdu! (A česky!) Poté co si posteskl, jak mu chybí Vincent Richards (Švihadlo), vzal mikrofon a od srdce nám zazpíval. Za svůj upřímný projev – a možná i za to, že už to se Swamp Safari táhnou 20 let! – si vysloužil dlouhotrvající potlesk, angl. standing ovation.
Kromě DJ Kayi bych nerada zapomněla na partu Forward March Posse, která zajistila komplet celou jednu stage, a sice osvětový Forward March Foundation Corner. Mládenci Papa Rejnok, Sir Marwin a další přivezli do Žízníkova vlastní bedny, vlastní zesik a gramce, k tomu fůru zamotaných kabelů… a nebylo to jen proto, aby mohli ostatním dát přednášku o tom, co to vlastně znamená soundsystem. Škoda, že jsem to školení propásla, protože to jsou základy, na kterých by měl stavět nejenom každý Venca, ale i každá koudelka ;)

Víťa, co hraje u Homebwoyrasta na perkusy, Real Beat 2010.
DJ Kaya ze Swamp Safari nás má rád, Real Beat 2010.
Marastaman z Homebwoyrasta, Real Beat 2010.
Oblíbená hrdinka našeho fotografa, Real Beat 2010.
Lukáš Kolíbal, jeden z organizátorů festivalu (oblíbený hrdina nás všech), Real Beat 2010.
HEMPDOG - konopné ponožky na vaše nožky, Real Beat 2010.

A zase zpátky ke kapelám. Na Real Beat přijela jedna dokonce z Maďarska – Budapest Riddim Band. Měla poměrně skromnou sestavu (kytara, bicí, basa, klávesy) a k tomu tři vokalisty (1 Mystic MC z Dánska + 1 MammaZita + 1 Krissy hrající i na klávesy) a šlo jim to vážně skvěle. Zvláštní ale bylo, že na té kapele nebylo nic maďarského – jen to, že byla z Maďarska. To by sice teoreticky mohlo stačit, ale já to myslela spíš hudebně. Zpívali anglicky, hráli parádní reggae-dancehall, všechno fungovalo, pulzovalo a tancovalo, ale maďarsky ani ťuk. Samozřejmě nelze očekávat maďarštinu či snad maďarské ethno od reggae riddim bandu, ale já věřím, že by to bylo zajímavé.

V palačinkárně zapařil opravdu každý (v pozadí Homebwoyrasta), Real Beat 2010.
Homebwoyrasta vědí, co je dobré, Real Beat 2010.
Spontánní bubnovačka, Real Beat 2010.
Parádní ,piece' - ale kam se poděl ten loňský?, Real Beat 2010.
Mungo's HiFi Stage správně nabasovaná, Real Beat 2010.
DJ Mighty Lemon z Royal HiFi, Real Beat 2010.

Mezinárodní nebyla na festivalu jen hudební produkce, ale také kuchyně. Soutěž o nejlepší stánek s jídlem vyhrály „Thajské nudle“, které určitě nebyly špatné, ale vítězství jim připadlo hlavně proto, že rozdávali hlasovací lístky. U ostatních stánků s jídlem o ně člověk téměř nezavadil a stejně tak ani moderátor Babylon Rocka nijak zvlášť nevysvětlil, jak přesně a kde se má hlasovat, pouze v souvislosti se soutěží propagoval svůj oblíbený gáblík. Tak já závěrem taky zpropaguju ten svůj: „Hare Krišna, Krišna Krišna, Hare Rama, Krišna Krišna…“
Bůh – jedno jestli Jah, nebo Krišna – žehnej jedinému udatnému vlajkonoši, který v publiku stál a rastafariánskou trikolórou na klacku mával. Když jsem se neznámého hrdiny zeptala, jestli je na to opravdu sám, odpověděl, že ano, že jen občas za něj zaskočí kámoši, když si potřebuje dojít na jídlo, na kafe, záchod. Chrabrý to vlajkonoš, bratr Slunce ještě chrabřejších organizátorů, kteří odvedli pořádný kus práce a zasluhují náš největší RESPECT!!!

Mystic MC z Dánska (& Budapest Riddim Band), Real Beat 2010.
MammaZita z Maďarska (& Budapest Riddim Band), Real Beat 2010.
Toots & The Maytals, Real Beat 2010.
Toots & The Maytals, Real Beat 2010.
Kéž se v Žízníkově ve zdraví sejdeme zase napřesrok, Real Beat 2010.
jenom čára
  1. rastafari.cz vlajkonoš pokorně děkuje za požehnání, tak i za to jak děláte rightnews.cz

    Víc lásky, míru a nadrozumění všem!


    9k    čec 12, 13:26    #
  2. Dobrá reportáž, v podstatě se vším, jak s pozitivy, tak negativy souhlasím. Reggae scena by se měla otevřít více lidem…


    Ondřej    čec 12, 13:33    #
  3. dekuju vam za komentare a za podporu. jeste ze ty „moznosti tu sou“, jak zpiva Naczeva ;) tak zas negdy priste!


    koudelka    čec 12, 15:07    #
  4. super report :)


    žába    čec 12, 15:26    #
  5. Tohle je strašný report.Autor by si měl zjistit víc informací,než začne něco sířit.Například – Cocoman je Mad Coffin.To už by snad měl každý vědět.A je to jediný vlajkonoš pořádného dancehallu.To jste asi neslyšeli Levyho pecku Fuck Dem Hard :)…A poslední věc T.O.K úplně zabili,nejlepší show na festivalu.Nechá­pu,že se tady věnuješ Švihadlu a Kayovi atd.a nedáš prostor T.O.K.Asi proto,že si ujíždíš na skáčku a artists typu Busy Signal,Mr. Vegas,Beenie Man a mnoho dalších tě asi minuli obloukem(nechápu)


    rah rah    čec 14, 11:27    #
  6. diky za koment. co clovek to nazor, co clovek to jiny vkus. odmitam se k tomu ale jinak vyjadrovat. jen podotknu, ze nerada kazim nekomu hru, napriklad Cocomanovi, vlastne MadCoffinovi. takjo. soucitim s Tebou, rah rahu!


    koudelka    čec 15, 10:17    #
  7. Rah Rah: a ty bys psal o něčem, co nehltáš? Pokud se Koudelka v reportu zaměřila na to, k čemu má nejvíc co říct, je to maximálně korektní. Lepší, než kdyby se za každou cenu snažila erudovaně vyjádřit k interpretům, kteří se jí do ucha netrefujou! Chystám report o Tootsovi, tak předem varuju, s jakým omezencem se v autorovi setkáš – T.O.K. i Levyho jsem vynechal, netrefujou se mi do uší 8-).


    Jahtecky    čec 27, 15:42    #
  8. diky Oto za to, ze ses me zastal! a vrele doufam, ze report/rozhovor o Tootsovi nakonec doputuje i do redakce RN! JahBLESS!


    koudelka    čec 27, 15:45    #
  9. Miluju Tootse,byl jsem na nem uz trikrat.Skvely koncerty.Dokonce jsem videl treba Black Uhuru naposledy s Michaelem Rosem a mnoho dalsich skvelych roots a foundation a dancehall artists.Bohuzel omezenci jako ty brzdi ceskou reggae scenu.Skoda.Proste ale v dnesni dobe nemuzes rozdelit roots od dancehallu !!!


    rah rah    čec 27, 17:41    #
  10. Ja bych o tom napsala,protože by to mel byt komplexni report a pruzer festivalem (T.O.K. byla jedna ze 2 hvezd festivalu na kterych to cele stalo) a ne podpora Svihadla a Swamp Safari.Jako country vs. reggae?A ze Budapest riddim band nehral nic madarskyho?Kdyz slo o riddim band pro Mystica a ten dava samozrejme v patois…Skoda,ze jsi nestihla prednasku o soundech na kterych by ses mozna dozvedela o King Addies, Killimanajaro, Stone Love a neco se priucela o hudbe a dubplates,ktery se hrajou uz dvacet let a mnoho dalsiho.ale kazdopadne se pripojte sem http://www.facebook.com/!/dancehallcz?ref=ts . Posilam to jako pratelskou radu. peace :)


    Katcha    čec 27, 17:55    #
  11. Pardon…Ten odkaz asi nefunguje,jak by mel.Na facebooku je skupina REGGAE/DANCEHALL CZECH FANCLUB.Vrele doporucuju.Odkazy tam davaji napr. Heavy Hev,Irie Memba nebo DredySmile


    Katcha    čec 27, 18:11    #
  12. dekuji RahRahovi a Katche za komentare. a budu strucna.
    1/ reportaz nemusi byt za kazdou cenu „komplexni pruzer festivalem“ – od toho je program na webu poradatele.
    2/ nemyslete si, ze kdyz vite, co znamena slovo „patois“, ze umite cist. a prectete si mista z me reportaze, ktera napadate, vickrat.
    3/ jestli znate skutecny vyznam slova roots, zamyslete se nad tim, proc pisu o Svihadle a o DJi Kayovi (nebo si slovo roots najdete ve slovniku).
    4/ kdyz ma clovek rad nejakou hudbu, neni s tim spojena zadna povinnost. nikdo nemusi mit rad hard-dancehall jenom proto, ze posloucha roots reggae. hudba je svoboda!
    5/ facebook neni stred vesmiru.
    6/ LOVE & Peace za vsechny hippies!!!


    koudelka    čec 27, 18:36    #
  13. ROOTS – KOŘENY,vim to už dost let,neboj :).Promiň,ale zmiňovaní pro mě nejsou kořeny reggae hudby.Samozřejmě vim,jak to myslis,jako zaklad ceske reggae sceny.Ale tohle ja neuznam.

    Vubec nejde o facebook,jde o tu skupinu.Protoze to je jedina prilezitost mezi ceskymi strankami neco se o reggae a novinkach dozvedet.Vrele doporucuji.

    Gaza & Gully Mi Seh


    Katcha    čec 27, 19:32    #
  14. HARD DANCEHALL ARTIST:

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    http://www.youtube.com/watch?…

    AND MANY MOREEEE! seen


    rah rah    čec 27, 19:47    #
  15. Některý odkazy jsou na mě příliš našamponovaný, jiný čirá nuda. Od Tarruse mám rád roots věci. Jméno Mavado jsem někde zahlídl, ale při poslechu jsem buď usnul nebo mi pozornost ovedlo vrnění ledničky, už nevím. Pro mě tyhle jména nejsou důležitý. Ale oceňuju snahu, neomezenče (legrační je, jak hrozně moc nevíš, o čem mluvíš);oD.


    Jahtecky    čec 31, 18:12    #
  16. Jinak si ale uvědom, žes to ty, kdo tu dělá doslova hranici mezi reggae a dancehallem. V tom případě bys měl definovat rozdíl mezi oběma, ale to ti tedy fakt nezávidím, protože v době, kdy jeden člověk často dělá obojí, to dá zabrat. Já řeknu ke konkrétním věcem: pecka, nuda, pakárna apod., ale škatulkovat v současnosti, kdy prolínání vlivů je denní chleba…hodně zdaru.


    Jahtecky    čec 31, 18:30    #
  17. Ok,tak zij blaze, peace :)


    rah rah    srp 1, 13:13    #
  18. Nápodobně. Peace in life & music 8-)


    Jahtecky    srp 1, 20:33    #

[· Komentář [18] ·]

  Formát Texy
jenom čára

[· další články ·]