Smetanová revoluce

[· 19.9.2006 · autor: koudelka · ilustrace: koudelka ·]

teletabik

Očima teletabíka

Praha je město aut, Pražané jsou auto*magnáti. Jenže město nemůže dýchat, potřebuje vzduch, ne výfukové zplodiny! V ulicích je málo prostoru pro jiné dopravní prostředky – ať už jsou to kola, vozíčky, kočárky, koloběžky či nohy pěších. Chodci do sebe div nevrážejí, neboť chodníky jsou jim příliš úzké. Aby ne, když na chodníku je ve stejné chvíli víc lidí než na stejně dlouhém úseku vozovky. A v čem je problém? Problém je mimo jiné v tom, že novodobé brnění není šité na míru člověku, ale lidem několika – záleží, jaký konkrétně model si vyberete. Osobně mám nejradši bílé dodávky, které se „přibližují k jedoucím cyklistům o deset centimetrů blíže, než je průměr“, jak vyplývá z výzkumů psychologa dr. Iana Walkera.
To jsou skutečnosti natolik znepokojivé, že už se i představitelé Hlavního města Prahy nechali překecat k velmi ojedinělému a působivému experimentu. Co se stane, když na tři hodiny uzavřeme Smetanovo nábřeží? Tak by se dalo shrnout motto zahajovací akce Mezinárodního týdne mobility, který právě začal.

stanice

Nejrůznější individua zaplnila svými podezřelými atrakcemi Smetanovo nábřeží.

V neděli 17. září 2006 došlo mezi 13:00 až 16:00 bez zjevného důvodu k uzavření Smetanova nábřeží (to je to mezi Karlovým mostem a Národním divadlem). Toho okamžitě využila nejrůznější individua a zaplnila je svými podezřelými atrakcemi. Jednou takovou byl například na Right News již zmiňovaný barvící workshop iniciativy ruzovekolo.cz, díky kterému se řady „růžových jezdců“ rozrostly o slušných dvacet borců. Kromě toho byla k vidění i keramická dílna pro děti, množství informačních stánků, pouličních kaváren i výčepů, dokonce i heligonkář s rozšafnou zpěvačkou v dlouhé sukni na břehu Vltavy hrál a k tomu se zpěvem doprovázel. U Rudolfina vystoupili kolem třetí Buty, kolem jedné zase zcela neznámá kapela s jazzovými sklony. Všude bylo lidu mraky, rozdávaly se žluté balonky s logem Prahy, modré visely na lampách. Občas projela po kolejích tramvaj, a sice tak pomalu, že by se do ní dalo naskočit za jízdy jako za starých časů. Město se změnilo a lidé to pocítili na vlastní kůži.
Samozřejmě se našli i takoví, kterým vadilo, že se na každodenní procházce se psem musejí prodírat davem, jaký se před jejich domem od Sametové revoluce nesrotil, a tak by se možná dalo hovořit o nové revoluci, o revoluci smetanové.

Přála bych si, aby to byla revoluce, aby skutečně došlo ke změně a lidé začali používat nejen kola, ale hlavně rozum. Nevím, kolik bylo na nábřeží revolucionářů, ale minimálně jednoho jsem tam potkala. Byl to Portugalec a jmenoval se Adelino Manuel Lopez (46). Přesně 7. října roku 2003 vyjel z rodného Portugalska na kole, na němž už stačil objet bezmála celou Evropu a celkem si připsal asi 25 tisíc kilometrů.

Adelinovo kolo

Adelinovo kolo, jeho nejlepší přítel.

Kdyby to nedokládalo jeho kolo, na němž visí mezi jinými i pánvička, dokládají to kopie novin, které vozí v nepromokavém tubusu a které rozkládá na chodník vedle map se zakreslenými trasami a vedle cedulky, na níž doslova stojí: „I have been travelling with this bike scince the 7 th Oct. 2003. I started in Portugal and have now travelled 25000KM. If you feel you can help me on my way I will be very grateful. Thank You.“ Je to týpek s vráskami od smíchu kolem očí, v neděli krátce po poledni jsem ho zastihla tak opilého, že mu nebylo rozumět, co říká, přesto jsem cítila, že bych mu mohla na jeho cestě nějak pomoci. Líbil se mi jeho životní postoj, i když vrávoral, a vlastně jsem si říkala, jestli nevrávoral právě pro ten svůj zatracený životní postoj.

Adelino Manuel Lopez

Adelino Manuel Lopez (46)

Je škoda, že lidé s takovými postoji musí vrávorat. Vždyť by to měli být ti, kteří nám ukazují cestu. Doufám proto, že Adelino najde v Praze dostatek následovníků. Doufám, že na páteční Velké cyklojízdě Pražené dokážou, že Adelino nenajezdil tolik kilometrů nadarmo. Vždyť on to dokázal úplně zadarmo!

votrapa

A co vy? Nepučili byste mi korunu? Na autobus… ?

jenom čára

[· Co ještě se dá ušetřit kromě peněz za jízdenku? ·]

  Formát Texy
jenom čára

[· další články ·]