České supermarkety zbytečně dovážejí ze zahraničí tradiční české potraviny

[· 11.4.2012 · autor: TZ Hnutí Duha · ilustrace: Wikipedia ·]

Van_Dyck-Wikipedia

Neckermann a Quelle ať jdou do prdele, pravých Čechů ráj obchodní dům Máj!

(Nesmrtelná hláška z filmu „Vrať se do hrobu“ bolestně vystihující po tolika letech opět českou situaci…)

Pokud lidé chtějí čerstvé a chutné místní jídlo bez zbytečných chemických postřiků, které nestrávilo desítky hodin na cestě v kamionech, mohou ho nakoupit například na farmářských trzích, jejichž sezóna právě začíná, nebo přímo u lokálních zemědělců.

Přes pět set kontaktů na místní pěstitele, kteří prodávají přímo ze dvora nebo dodávají bio bedýnky, nabízí Hnutí DUHA ve svém originálním internetovém adresáři. Ke každému hospodářství adresář uvádí podrobný sortiment a informace, co a kam dodávají. Vyhledávat lze podle krajů i druhu zboží.

Do Česka se dnes ve velké míře dovážejí zbytečně i potraviny, jako jsou například jablka nebo brambory. I první tři nejlépe umístěné supermarkety dovážejí téměř polovinu těchto potravin ze zahraničí. Konkrétně Lidl 40 %, Billa 43 %, resp. Albert 47 %. Zástupci supermarketů s horšími výsledky pak dovážejí ohromujících 70 a více procent tradičních českých plodin. Tuzemská produkce je přitom schopná pokrýt značnou část naší spotřeby.

Paradoxní politika řetězců tak zapříčinila například to, že se do Česka v roce 2011 dovezlo 142 tisíc tun brambor a vyvezlo téměř 35 tisíc tun do zahraničí. Jablek se k nám dostalo dokonce 70 tisíc tun, přitom čeští zemědělci zároveň vyvezli 35 tisíc tun, tedy celou polovinu.

Petra Švambergová z Hnutí DUHA řekla:
„Prodej na trzích, v bioklubech či ze dvorů má řadu přínosů: méně zbytečných obalů v popelnicích, oživení veřejných prostranství, lepší odbyt pro místní zemědělce a zdravé, čerstvé jídlo pro zákazníky.V našem adresáři si každý může vyhledat zemědělce ve svém nebo v sousedním kraji podle zboží, které konkrétně potřebuje. Díky promyšleným každodenním nákupům tak budou profitovat nejen sami zákazníci, ale i česká ekonomika a životní prostředí.“

Poznámky:
[1] Celkový podíl dovozu sledovaných plodin (jablka, mrkev, cibule, brambory) činí 57 procent oproti 43 procentům potravin z české produkce.

[2] Průzkum nabídky českých řetězců proběhl v týdnu od 30. ledna do 5. února 2012 v supermar­ketech Albert, Billa, Kaufland, Penny Market, Globus, Interspar, Tesco a Lidl.

jenom čára

[· Komentář ·]

  Formát Texy
jenom čára

[· další články ·]